mandag 10. januar 2011

Mat til småfuglene
Småfuglene trenger mat nå i vinterkulden.
Her hos oss mater vi fugler fra tidlig høst til langt ut i mai.
Maten består av delfiafett, nøtter, mandler,
solsikkekjerner og litt julekakerester.
Smelt delfiafett ved svak varme.
Tilsett solsikkefrø, hakkede mandler, nøtter og julekaker!
(fuglene har bedre av kakene som er igjen enn hva jeg har :))
Fyll blandingen i pepperkakeformer, hvor det er lagt en hyssing el.l. oppi.
Jeg fylte først i litt, som fikk stivne, før jeg fylte de helt opp.
La formene stå i kjøleskapet eller ute til de har stivnet.
Ta så ut fuglemathjertene.
Resten av blandingen fylte jeg i melkekartonger,
med hyssing gjennom bunnen.
Når blandingen var stivnet, fjernet jeg sidene på kartongen.
Bunnen av melkekartongen lot jeg stå igjen.

Under melkekartongen knytter jeg fast noen kvister med lerke.

Kanskje noe som småfuglene kan sitte på:)

En blå svibel i en vase, får også følge av noen lerkekvister.

Ha en strålende uke:)

...

2 kommentarer:

  1. Flott fuglemat du har laget.
    Her mater vi også fuglene, her og får de
    rester av julekakene.
    Så kjekt du vil være med på min Give Away.
    Lykke til!
    Ønsker deg en fortsatt fin mandagskveld.
    Klem Mio

    SvarSlett
  2. Tusen takk for tipset, dette må prøves : )

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...